קשיי קשׁר ותקשׁורת

קשיי קשר- ASD

קשיי קשר הם קשת רחבה של קשיים המתבטאים בקושי ליזום, לנהל ולשמר קשרים חברתיים. 

לעיתים הקושי מוגדר כלקות ביכולות הקשר. ילדים המאובחנים עם לקות זו מוגדרים כילדים הלוקים באוטיזם (ASD). מרבית הילדים שיאובחנו עם ASD יראו שונות גדולה בתפקוד שלהם ביחס לילדים אחרים שאובחנו עם ASD. עד שלעיתים נראה שאינם שייכים לאותה הלקות.

ישנם ילדים שיראו דווקא רצון רב בקשר ותקשורת אך יתקשו לנהל לאורך זמן את הקשרים החברתיים שלהם ומנגד יהיו גם ילדים אשר יראו ענין מועט בקשרים עם ילדים אחרים. 

גליה אך בטיפול

לעומת זאת, נראה גם ילדים שיראו יכולות קשר טובות עם מבוגרים אך מנגד יתקשו לנהל קשרים חברתיים עם בני גילם. 

לעיתים הלקות תלווה בפגיעה בקשר העין, התנהגויות חזרתיות ותבניתיות, תחומי עניין מצומצמים או קבועים וקשיי קשב וויסות חושי. מבחינה שפתית, יהיו ילדים שיראו קשיים בשימוש בשפה וידרשו לטיפול שפתי ויהיו ילדים שיראו שפה עשירה אך שאינה מותאמת לעיתים.

אם עולה חשד לקשיי קשר, כדאי לפנות לאבחון התפתחותי על מנת לבצע אבחנה מבדלת האם אכן מדובר בקשיים בקשר. אם הילד צעיר, מתחת לגיל 6 שנים, כדאי לפנות להתפתחות הילד בקופת החולים. אם הילד מעל גיל 6 שנים, כדאי לפנות לפסיכולוגית קלינית לבירור המקור לקשיים ובהמשך ובמידת הצורך, לגשת גם לקלינאית תקשורת.

הקלינאית תבצע הערכה ובה תבדוק את יכולות הקשר, התקשורת ויכולות החיברות על מנת להציב מטרות טיפוליות. לאחר מכן, תבחן את יכולות הבנת והבעת השפה והדיבור ותקבע מטרות טיפוליות גם בתחום זה. רק לאחר מכן, ניתן יהיה להתחיל טיפול.

גליה אך בטיפול

קשיים פרגמטיים - SCD

פעמים רבות עולים וצפים קשיים תקשורתיים- חברתיים אצל הילד אשר מתבטאים בהתנהגות חברתית לא מותאמת.

לרוב הקשיים עדינים בהתחלה אך עם הגיל הקושי עולה וצף שוב ושוב ונראה הצורך לבצע בירור. 

לעיתים תתקבל אבחנה על ידי הפסיכולוגית שתוגדר כ- SCD אך לעיתים לא תתקבל אבחנה כזו ובכל זאת, הקושי היומיומי יורגש- הילד לא מצליח לשמר קשרים חברתיים עם בני גילו או שמנסה ליזום קשרים חברתיים אך בני גילו לא יהיו מעוניינים בקשר עימו מסיבות שונות.

לעיתים הגננת תדווח שהילד מרבה לשחק לבד, או שהמורה תאמר שבהפסקות הוא מעדיף להשאר בכיתה ולא לשחק עם בני גילו.

הילד ימעט להזמין חברים הביתה ויקבל מעט פניות של הזמנה אליהם. במקרים כאלה, כדאי לבצע הערכה מעמיקה שתבחן מה מקור התנהגות זו. ההערכה תתבצע או על ידי קלינאית תקשורת מומחית בתחום זה או על ידי פסיכולוגית קלינית או חינוכית.

כדאי שההערכה תכלול גם תצפית על תפקודו בגן או בבית הספר ושיחה עם הגננת או המורה על מנת לקבל את המידע האמין ביותר על תפקודו החברתי. לאחר איסוף כל הנתונים וכן פגישת הערכה פרטנית עם הקלינאית, יוצבו מטרות טיפוליות ותתבצע החלטה איזה סוג טיפול יידרש במקרה זה- טיפול פרטני או טיפול קבוצתי במסגרת קבוצת כישורים חברתיים.

תהליכי טיפול בקושי זה לרוב לוקחים זמן רב יותר מטיפול בקשיי שפה ודיבור קלאסיים וכדאי להצטייד בסבלנות.

מוזמנים לצאת יחד איתי לדרך משותפת!