פיתוח היכולות השפתיות
מהן היכולות השפתיות?
שפה היא היכולת הבסיסית והטבעית של האדם לתקשר עם סביבתו. היא מתחילה להתפתח כבר בשלב הינקות, כאשר התינוק מקשיב לקולות האנשים המדברים סביבו ובהמשך, היא משתכללת כאשר הוא מתחיל להגות מילים ראשונות ובכך מתנסה בהבעת השפה לראשונה. עם התפתחותו, השפה הופכת לכלי מרכזי של האדם לקלוט וללמוד מידע חדש. השפה היא גם הכלי המרכזי של האדם להביע את צרכיו, רצונותיו, חוויותיו ורגשותיו. על כן, השפה משמשת אותנו בתחומים שונים בחיים, וילד עם קושי ביכולות השפתיות יצטרך להתמודד עם קשיים שונים בחייו.
ממה מורכבת השפה?
לענייננו, נחלק את השפה לשתי יכולות, יכולת הבנת השפה ויכולת הבעת השפה. ילד יכול להבין את השפה כנדרש אך יכול להיתקל בקושי להביע, ולהפך, יצליח להביע את עצמו, אך יהיה לו קושי להבין את השפה המדוברת בסביבתו. בנוסף, ניתן לחלק את השפה למספר תחומים, כאשר כ"א עומד בפני עצמו: אוצר מילים- היקף המילים אותן הילד מסוגל להבין ולהביע. יכולת תחבירית- הרכבת המילים לכדי משפט תקין. יכולת מורפולוגית- נטיית המילים בשפה. יכולת הדיבור- היגוי יכולת השיח- מגייסת את כל היכולות השפתיות שפורטו מעלה לכדי שיח רציף.
כיצד אוכל לעזור?
כאן נפרט מספר קשיים נפוצים ומרכזיים בגיל המעבר לכיתה א', וננסה לתת מספר כלים בהם תוכלו להשתמש כהורים בכדי לסייע לילדכם. אין המידע שיפורט מטה יכול להחליף טיפול מקצועי ע"י קלינאית תקשורת באם הילד נדרש לו.
קושי בהבנת הוראות מורכבות:
פעמים הילד לא מבצע נכון הוראות הניתנות לו בגן ובהמשך בבית הספר. לאחר שבדקנו כי שומע טוב, ננסה לסייע לו. הוראות מורכבות משמעותן, הוראה המורכבת ממספר הוראות במשפט אחד. למשל: "תוציא את העיפרון מהקלמר, ותעתיק את השורה הראשונה." זו הוראה דו שלבית המורכבת בעצם מ 2 הוראות. יכולת זו מתבססת על מספר יכולות התפתחותיות נדרשות: הבנת השפה, זיכרון, קשב, מוטיבציה וכו'. ע"מ לשכלל יכולת זו, ניתן לתרגל "הבנת הוראות מורכבות" בבית. תחילה נעבוד על הוראות פשוטות- הוראה המורכבת מהוראה אחת בלבד. ניתן לשחק כמשחק "קודם אני אומרת לך מה לעשות ואח"כ אתה. אם אני עושה טעות, שים לב ותנסה לתפוס אותי." ("תחביא את העט מתחת לספה", "תניח את המזלג מאחורי הקופסא הכחולה" וכו'). לאחר מכן, באותה דרך, לתרגל הוראה מורכבת- דו שלבית. ("תחביא את המחברת מתחת לכיסא ואח"כ תגיד שלום", "תקפוץ 3 פעמים ואח"כ תוציא את הקלמר מהתיק") ניתן לשחק כתחרות עם ילדים נוספים בבית להגברת תחושת החוויה החיובית.
שימוש באוצר מילים דל:
לעיתים לילד אוצר מילים רחב והוא מראה הבנה טובה, אך הוא משתמש בו בצורה דלה. ע"מ לסייע במקרים אלה תחילה נבחן את עצמינו, "כיצד אנו מדברים בבית?" האם השפה שלנו דלה? עשירה? אם הילד נחשף לאוצר מילים רחב ועשיר, הוא יחקה דגם זה ויראה שימוש תואם. על כן, נשתדל לפנות לילד ולשוחח עימו באוצר מילים רחב יותר ומדויק יותר. במקום לומר "שים את הנעליים", נאמר "תנעל את הנעליים", במקום לשאול "איך היה בגן?" ואז הוא יגיד רק "כיף" נשאל "במה עסקתם היום בגן?" ואז הוא יענה בצורה רחבה יותר. נשתדל לחשוף אותו למילים יותר נדירות, יותר מדויקות ובכך לפתחו ולהרגילו. בנוסף, הקראת הספרים פותחת לילד צוהר לעולם עשיר ורחב, ולאוצר מילים מדויק ושכיח פחות. זהו נכס אשר ישתלם לילד גם היום וגם בהמשך חייו.
דיבור סחור סחור וקושי להסביר ולנמק:
היכולות לנמק, להציע פתרון לבעיה ולחוות חוויה שייכות ליכולת השיח ומכונות היכולות הגבוהות של השפה מאחר והן מגייסות את כל תחומי השפה. משמעותן רבה בחיי היומיום כמו גם בלימודים וחשוב שהילד ידע להשתמש בהן ביעילות. פעמים רבות הילד רוצה להביע חוויה או רעיון אך אינו מצליח, אז עלול להיווצר תסכול. במצב זה כדאי לשקף לילד מה כן הבנתי ע"מ שיוכל להבין במה היה ברור ובמה לא. כדאי להימנע מהרגשת אשמה שעלולה להיווצר כאשר יאמר אליו משפט כמו "אני לא מבין כלום, דבר ברור!" לאחר מכן, יש לנתח עם הילד באופן שיטתי, "אז מה היה קודם?"… "ומה אח"כ…" ולבסוף, שוב לשקף "אה, אז אני מבין ש…". בנוסף, ע"מ שהילד יצליח לנמק כנדרש, כדאי לתרגל עם הילד להסביר את רעיונותיו. לשם כך, כדאי להרבות בשאלות כמו "למה? , ו"איך?". להתחיל משאלות קלות ובהמשך להקשות. למשל, תחילה, לשאול "בוא נראה האם אתה יודע, למה צריך לאכול?" , "למה צריך להתקלח?, בהמשך, "למה צריך לקחת תיק לבית הספר?", "למה צריך ללמוד?". ככל שתתרגלו עימו יותר, הוא ישכלל את היכולת לנמק ויוכל לעמוד במשימה זו בקלות רבה יותר כאשר יידרש.
כאן המקום, לחזור ולהדגיש, שבמקום בו עולים קשיי שפה משמעותיים, כדאי לגשת לטיפול מקצועי אצל קלינאית תקשורת שהוסמכה לכך.